Top

De Zonnige Haagse School (biografie over BJ Blommers)

  • De Zonnige Haagse School (biografie over BJ Blommers)
  • De Zonnige Haagse School (biografie over BJ Blommers)
  • De Zonnige Haagse School (biografie over BJ Blommers)
  • De Zonnige Haagse School (biografie over BJ Blommers)
  • De Zonnige Haagse School (biografie over BJ Blommers)
  • De Zonnige Haagse School (biografie over BJ Blommers)
0,00

De Zonnige Haagse School (biografie over BJ Blommers)

In het boek De Zonnige Haagse School dat uitgegeven werd naar aan leiding van een tentoonstelling in het Katwijks museum van juli t/m december 2016 schrijven vier auteurs elk een artikel over leven en werk van Bernardus Johannes Blommers (1845-1914). Ik bespreek het artikel van Else Speelman omdat dit een mooie indeling geeft van zijn leven en werk.

Als je het boek doorbladert valt meteen het grote aantal schitterende kleurenfoto's op die al direct een idee geven van de kunst van Blommers.  Al vroeg kwam hij in contact met enkele schilders van wat de zogenoemde Haagse School zou worden. Onderwerpen waren voor Blommers de Scheveningse vissersvrouwen binnen en buiten, met of zonder kinderen. De taferelen ogen nog "klassiek": omgeving en personen zijn in details weergegeven.
In 1883 stuurt Blommers een schilderij naar de wereldtentoonstelling maar ".....in die versie is de omgeving niet meer zo zorgvuldig geschilderd en wordt de blik van de kijker vooral naar het contact tussen  moeder en kind gestuurd" (p. 61). En inderdaad, steeds weer blijkt uit de afbeeldingen van de schilderijen van na die tijd dat het Blommers niet gaat om de armoe of het zware werk van de vissersbevolking weer te geven, maar om die momenten van vreugde, van liefdevol contact tussen moeder en kind, van contact tussen vrouwen onderling.
Rond 1880, schrijft Speelman,"...verschoof Blommers' interesse van het weergeven van het dagelijks dorpsleven en interieurs geleidelijk naar de verbeelding van strandtaferelen met vis sorterende vrouwen en naar uitzeilende bomschuiten starende vrouwen.
"Na een Brabantse periode waarin Blommers weer terugkeert naar zijn interieurtafeferelen met boerengezinnen begint zijn Katwijkse periode met de schitterende strandgezichten waar visserskinderen spelend in en met het water worden vastgelegd in allerlei samenstellingen.
Na 1900 wordt de kwaliteit van Blommers'werken volgens de critici minder. Zijn werk wordt meer impressionistisch en voor de Amerikaanse markt waar grote vraag was naar zijn schilderijen.



Reviews (0)
Type de code over
Stuur naar een vriend
@
@
Type de code over